În cadrul modulului I al programului de formare continuă Management și Leadership în Învățământului Superior (MHELM), la data de 15 februarie 2023 s-a desfășurat o masă rotundă virtuală dedicată Managementului Universitar.

Evenimentul a fost organizat în contextul temei de studii „Management universitar”, care are ca scop formarea de competențe profesionale cu referire la:

  • atribuții, competențe, aptitudini, responsabilități, drepturi și obligațiile managerului, etapele procesului managerial, guvernarea/autonomia universitară, strategii de management;
  • identificarea principiilor și mecanismelor de performanță managerială, stiluri manageriale, diverse categorii de beneficiari/grupuri-țintă.

Masa rotundă a fost moderată de către Otilia Dandara, prim-prorector USM, formator al modulului I MHELM, la care a participat Nadejda Velișco, secretar general al Mininsterului Educației și Cercetării (MEC), Grigore Belostecinic, academician al Academiei de Studii din Moldova, și  Valentina Prițcan, prorector al USARB.

Subiectele propuse spre discuții au fost abordate prin prisma reformelor în Învățământul Superior național (ÎS).

Fiecare dintre invitați la eveniment a făcut o scurtă prezentarea a propriei experiențe în calitate de manager universitar și ca expert în diverse proiecte naționale și internaționale dedicate reformei universitare.

În continuare experții au vorbit despre evoluția ÎS național, aderarea Republicii Moldova la procesul Bologna: atitudinile și percepțiile, provocările și beneficii, reușitele și erorile în procesul de implementare, noile abordări ale managementului universitar.

Experții s-au referit și la procesul de implementare a Codului Educațional (2014), modernizarea /adaptarea la noile trenduri de organizare (structura organizatorică) a instituțiilor de învățământ superior, instituirea Consiliilor de Dezvoltare Strategică Instituțională, crearea școlilor doctorale, noile abordări ale instruirii în învățământul superior – învățământ dual, conlucrare IÎS cu mediul de afaceri, locul universității în societate etc.

Secterarul general al MEC, Nadejda Velișco a menționat că toate rezultatele obținute după implementarea reformelor respective au fost utilizate la completarea celor 2 capitole, 25 și 26 (din 33), dedicate educației și cercetării, ale chestionarului în legătură cu obținerea statutului de țară candidat la UE. La aceste capitole Republica Moldova fost apreciată și a avut cele mai puține observații din partea Comisiei Europene, care a analizat acest raport .

De asemenea, discuțiile s-au axat și asupra imaginii actuale a ÎS național ca parte a Spațiului unic  european al ÎS, modernizării managementului universitar și a mecanismelor de guvernanță universitară. Totodată experții s-au referit și la unele “restanțe la implementarea Procesului de la Bologna”, activități nefinalizate, privind sistemul de asigurare a calității, standardele de calificare necesare pentru recunoașterea internațională a diplomelor, numărul nesemnificativ de mobilități academice ale studenților și cadrelor universitare, etc.

Participanții la masa rotundă au vorbit despre atuurile și dificultățile activității manageriale în ÎS în perioada implementării reformelor și la momentul actual, precum și despre problemele actuale cu care se confruntă ÎS național.

   

Maps
Contacts
Toleranță zero corupției